کارگاه داستان و کانون داستان نیم دایره

.نویسنده تنها نیمی از داستان را روایت می کند، و خواننده خود نیم دیگر را می آفریند

 

نقد داستان سه قطره خون انجام شد.

(شرح نقد بعداً اضافه خواهد شد.)

تمرین داستان سوررئال  

از دوستانی که قرار است در جلسه بعدی شرکت کنند تقاضا می شود که داستانی با شرط زیر به عنوان تمرین بنویسند.

  1. عنصر تکرار در کار وجود داشته باشد. (حداقل برای دو شخصیت، صحنه، اتفاق، شیئ و... در داستان).

 

 


نویسنده : مصطفی مردانی mostafa mardani ساعت ٥:٢۸ ‎ب.ظ تاریخ ۱۳۸٩/۳/۳۱
تگ های این مطلب:نقد داستان ¡تگ های این مطلب:سه قطره خون ¡تگ های این مطلب:صادق هدایت ¡تگ های این مطلب:تمرین داستان نویسی


داستان سه قطره خون، اثر صادق هدایت برای نقد در جلسه کانون داستان نیم دایره روز چهارشنبه 26 خرداد ماه سال 1389 انتخاب شده است.

برای خواندن داستان، روی کلمه ادامه مطلب در زیر مراجعه نمایید.

 


نویسنده : دبیرخانه کانون 55338697-021| ساعت ۱٢:۳٢ ‎ب.ظ تاریخ ۱۳۸٩/۳/٢۳


 

سلام...

گزارش نقد داستان پسر معمولی

باز هم به روال گذشته، جلسه ای با یک نقد داستان حرفه ای داشتیم. در این جلسه در مورد پیش فرض های شکسته شده در داستان صحبت کردیم.

در ابتدا در مورد این که آیا به چنین متن هایی می شود داستان گفت یا نه صحبت کردیم. که به خاطر این که نویسنده اصرار زیادی به داستان گفتن نداشته و بیشتر تلاشش را برای شکستن پیش فرض های معمول در داستان و زندگی بوده، بنابراین کمی از حالت داستانی خارج شده است.

داستان مخلوطی از رئال و فانتزی یا علمی تخیلی است. که البته از زبان کسی گفته می شود که کمترین هوش را در بین نابغه های خانه دارد. و بیشتر شبیه کودک راوی شده است.

نویسنده در این داستان، دو بار پیش فرض های ساخته شده در ذهن مخاطب را می شکند. ابتدا زمانی که داستان شروع می شود. در نیمه ابتدایی داستان، نویسنده قصد دارد تمام پیش فرض های ذهنی در مورد خانه، یک خانواده معمولی، زندگی مردم در بین اجتماع و باقی مسائل را به هم بریزد. که با توصیف هایی که از خانه و رفتار خانواده اش می کند به این هدفش نزدیک می شود.

در نیمه دوم داستان، راوی است که سعی دارد پیش فرض های ساخته شده توسط خانواده اش را به هم بریزد و با کار کردن در جایی که مادرش به او هشدار داده این ها دشمنان ما هستند، و خوردن غذاهایی غیر از ساردین که غذای همیشگی خانه آنها بوده، خرید ماشین و باقی مسائل، آنها را زیر پا می گذارد.

داستان از نظر خلاقیت، داستانی قوی و در خور توجه است.

 

تمرین برای هفته بعد

سعی ما بر این است که با توجه به داستانی که خوانده شده، تمرینی را نیز انجام بدهیم. این بار توصیف دو روز از یک شخصیت واحد، که تمام رفتارهای روز اول، با تمام رفتارهای روز دوم متفاوت و حتی متضاد باشد.

 

 


نویسنده : مصطفی مردانی mostafa mardani ساعت ۱:٠٥ ‎ب.ظ تاریخ ۱۳۸٩/۳/۱٦
تگ های این مطلب:کارگاه داستان ¡تگ های این مطلب:پسر معمولی ¡تگ های این مطلب:نقد داستان ¡تگ های این مطلب:تمرین داستان نویسی


رون کالسون/ علی فارسی‌نژاد

رون کالسون، استاد ادبیات خلاق دانشگاه آریزونا و نویسنده سه مجموعه داستان و دو رمان است که بیشتر آنها، بهترین کتاب‌های سال نیویورک تایمز بوده‌اند. داستان «پسر معمولی» او را ویراستاران امریکایی جزو بهترین داستان‌های سال 2000 قرار داده‌اند.

این داستان برای نقد در کارگاه داستان نیم دایره، در روز چهارشنبه 12 خردادماه انتخاب شده است. داستان را در ادامه مطلب بخوانید.


نویسنده : مصطفی مردانی mostafa mardani ساعت ۱٢:٥٩ ‎ب.ظ تاریخ ۱۳۸٩/۳/۱٦