کارگاه داستان و کانون داستان نیم دایره

.نویسنده تنها نیمی از داستان را روایت می کند، و خواننده خود نیم دیگر را می آفریند

روزی که من مسئولیت این کارگاه را در فرهنگسرای اخلاق قبول کردم، با این تفکر کار را شروع کردم که مثل تمام جاهایی که قبلاً رفته بودم یک کار نوآور و عالی انجام دهم. کاری که تا قبل از این انجام نداده بودم و حتی کسی انجام نداده بوده. فکر می کنم حالا که جلسه پنجم است به این هدفم خیلی وفادار بوده­ام و احساس رضایتمندی می­کنم.

روز اول که پایم را درون کارگاه گذاشتم حس سنگینی داشتم. می­دانستم کاری را شروع کرده­ام که اگر همان­طور که در ذهنم دارم انجامش دهم، ثمرات بسیار عالی ای خواهد داشت. با وجود این که تبلیغات گسترده ای انجام ندادیم، اما مثل این که خبر کارگاه ما به جاهای دور و نزدیک رسیده و حالا می­توانیم کار جدی خودمان را شروع کنیم. کارگاه قرار بود دو ساعته برگزار شود. اما به سه ساعت افزایشش دادم تا بتوانم به کارهایی که می­خواهم برسیم. بعضی از کارهایی که در کارگاه انجام می­دهم را به طور خلاصه اینجا می­گذارم. به علاوه تمرین­ها و خبرها و...

شیوه کار من در کارگاه به صورتی است که در گوشه وبلاگ گذاشتم. و همین طور در صفحه شیوه کار کارگاه. پس در این مورد زیاد صحبت نمی­کنم. کارگاه رایگان و حضور عموم آزاد است.

 

بحث این جلسه ما در مورد تعلیق و کشمکش بود. گفتیم که کشمکش سه حالت دارد.

بین انسان و انسان. انسان و محیط و محیط با محیط.

انسان و انسان که خودش شامل دو بخش است. دو یا چند انسان با یکدیگر و انسان با نفس خودش. یعنی به طور مثال نبرد قهرمان و ضد قهرمان در فیلم­های کلاسیک، نبردهای دزد و پلیس، دعواهای زن و شوهری و تمام رقابت­های بین دو انسان در این مقوله می­گنجد.

در مورد کشمکش انسان با نفس خودش، می­توان درگیری یک دزد یا قاتل با نفس خودش، فیلم­های ذهنی که روایت غیرخطی پیدا می­کنند و فیلم­هایی که به اخلاقیات می­پردازند را در این بخش مثال زد.

در مورد انسان و محیط. درگیری یک انسان با محیط پیرامونش و جنگ مرگ و زندگی با محیطی که در آن زندگی می­کند مانند رابینسون کروزوئه، نبرد یک انسان با حیوانات مانند سریال مشکی، در تعقیب جو، فیلم تونل که درگیری انسان­ها برای بیرون آمدن از تونل هستند و حتی انتهای فیلم تایتانیک که نبرد بین سرما و انسان است از این دسته اند.

درگیری محیط با محیط. در مورد این کشمکش مثال­های خیلی کمی وجود دارد. درگیری یک حیوان با سرما یا گرما، درگیری کشتی با دریا و... جزو این دسته اند. البته همه اینها در صورتی است که حیوان یا کشتی یا دریا یکی از شخصیت­های داستان باشند. با این حال حتی می بینیم در فیلمی مثل شیرشاه تمام شخصیت­ها خصلت انسانی به خود می­گیرند و وارد بحث انسان با انسان و انسان با محیط می­شوند.

 

علایم سجاوندی.

این هفته در مورد علایم سجاوندی هم صحبت کرده­ام که به طور تفصیلی در این پست وبلاگ ادبی پرشین بلاگ وجود دارد. کافی است برای خواندن این مطلب روی واژه علایم سجاوندی کلیک کنید.

نیمه تاریک

در مورد نیمه تاریک و سایه هم صحبت­هایی کردیم. که اصل مطلب را گذاشتم برای جلسه بعد. حرف­های زیادی دارم.

 

تمرین هفته بعد.

تمرین تعلیق. شخصیت یک روانی که قتلی انجام داده و حالا می­خواهد این مشکل خود را حل کند. دقت کنید که این شخصیت هم با خودش درگیر است (با بیماری روانی­اش) هم با دیگر انسان­ها که او را به خاطر قتل سرزنش می­کنند. و هم می­تواند با محیط درگیر باشد. یعنی جایی که به آنجا فرار کرده. پس یک تمرین عام است.

 

با احترام.

مصطفی مردانی.


نویسنده : دبیرخانه کانون 55338697-021| ساعت ۳:٥۱ ‎ب.ظ تاریخ ۱۳۸٧/٩/۱۱
تگ های این مطلب:کارگاه داستان ¡تگ های این مطلب:نیمه تاریک ¡تگ های این مطلب:تعلیق ¡تگ های این مطلب:کشمکش